کارکرد و ظرفیت‌های هنر سینما در راستای انتقال آموزه‌های اعتقادی را بررسی کرده‌ایم

سینمای دینی یا دینِ سینمایی؟!

ببینید | بازمانده‌ای از جنس موسیقی

آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی بازمانده به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی در ۲۳ قطعه، پس از ۳۰ سال به صورت دیجیتال منتشر شد و در تمام پلتفرم‌های بین‌المللی پخش موسیقی قابل دسترس است.
کد خبر: ۱۴۶۹۲۵۶
تعداد بازدید : 24

فیلم سینمایی «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ یکی از مهمترین و ماندگارترین آثار سینمایی در حوزه مقاومت و آرمان فلسطین است، این فیلم براساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است و موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.

قصه کفانی به نوعی مواخذه نسل گذشته فلسطینی‌ها بود؛ از این منظر که چرا آن‌ها در زمان شکل‌گیری کشور جعلی اسرائیل، مقاومت و ایستادگی نکردند. سیف‌الله داد، اما از آن قصه تنها این ایده را گرفت که فرزندی در زمان هجوم نظامیان ارتش اسرائیلی در خانه جا می‌ماند. بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند همچون سلمی المصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود همگی عرب بودند و عوامل فنی فیلم «بازمانده» بیشتر ایرانی هستند.

فیلمبرداری آن هم در شهر‌های لاذقیه و دمشق در کشور سوریه انجام شده است و این فیلم توانست سال ۱۳۷۴ در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن شد و سلمی مصری هم به دلیل نقش‌آفرینی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کند. فیلم بازمانده از دو جهت فیلمی مهم در سینمای ایران به حساب می‌آید اول موضوعی که به آن پرداخته است و دوم موسیقی آن. اهمیت فیلم بازمانده از نظر محتوا در این است که این فیلم اولین فیلم ایرانی با موضوع آرمان فلسیطین است و از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که این فیلم به‌عنوان یکی از آثار شاخص مربوط به فلسطین در کشور‌های منطقه شناخته شد و توانست به‌عنوان اثر خاطره‌انگیز و نوستالژیک که به تمام ابعاد موضوع فلسطین می‌پردازد، توانسته در کشور‌های مختلف مطرح شود.

همه این‌ها دست به دست هم داد تا بازمانده به لحاظ کیفیت سینمایی فیلم موفقی از کار دربیاید و تحسین منتقدان جدی سینما را نیز به دنبال داشته باشد. فیلم به لحاظ روایت دراماتیک، کارگردانی، فیلمنامه پرکشش و جذاب که شامل ذکر جزئیات و پرهیز از حشو و زوائد است می‌تواند بیننده را با خود درگیر کند. اما یکی از دلایل ماندگاری این فیلم بدون تردید موسیقی متن آن است، چون موسیقی در این فیلم به خاطر اینکه پر سکانس‌های احساسی و هیجان‌انگیز بود وظیفه سنگینی به روی دوش خود داشت و به همین علت است که مجید انتظامی برای ساخت موسیقی فیلم بازمانده راهی طولانی طی کرد، چون موسیقی مدنظر سیف‌الله داد یک موسیقی کلاسیک بود، اما استفاده از نی فضایی عربی به کار می‌داد تا آنجا که مجید انتظامی بزرگترین چالش در راه ساخت موسیقی «بازمانده» را معمول نبودن برخی ساز‌ها عنوان می‌کرد و می‌گفت: برخی ساز‌ها معمول نیست و هر کسی آن را نمی‌زند. ضمن آنکه با ساز‌های ارکستر سمفونیک هم همخوان نمی‌شود مانند نی عربی. این آهنگساز همچنین درباره فرایند ساخت موسیقی فیلم بازمانده تولید اثری مطابق میل کارگردان فیلم گفته است: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم، اما سیف‌الله داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم به علت اینکه خیلی عربی می‌شد و خواست با دستگاه انجام شود در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم و نی ضبط شده با دستگاه را بر روی آن گذاشتیم. همچنین یکی از دلایلی که باعث شد تا موسیقی مجید انتظامی روی فیلم بشیند موسیقی تکه تکه‌ای بود که او ساخت تا این این موسیقی بتواند از تصاویر گذر کند و تجربه‌ای دل‌انگیز برای برای مخاطب خودش بسازد تجربه‌ای که خیلی خوب روی فیلم چفت شده است. مجید انتظامی در کنار موسیقی ماندگار فیلم بازمانده آثار ماندگار دیگر نیز در کارنامه دارد که هر کدام از این آثار رویایی دست نیافتنی برای آهنگسازان جوان کشور به حساب می‌آید آثاری مانند سمفونی‌های «ایثار»، «انقلاب اسلامی»، «خرمشهر»، «صلح»، موسیقی متن سریال «شیخ بهایی»، «تنهاترین سردار»، «مردان آنجلس» و فیلم‌های «ترن»، «بوی پیراهن یوسف»، «از کرخه تا راین»، «مریم مقدس»، «و آسمانی آبی» و «جایی برای زندگی» از دیگر آثار ماندگار این آهنگساز بزرگ است. همچنین مجید انتظامی توانسته در طول حیات هنری خود به افتخارات زیادی دست پیدا کند که از جمله این افتخارات می‌شود به انتخاب به عنوان چهره ماندگار در سال ۱۳۸۹، دریافت نشان افتخار به عنوان جهادگر عرصه هنر و فرهنگ و دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «بای سیکل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای»، «مجنون» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» در جشنواره فجر اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها